A tibeti naptár (lo-tho,) egy lunisolar naptár , vagyis a tibeti éve áll a 12 vagy 13 holdhónap , minden kezdő és záró egy új hold . A tizenharmadik havi egészül minden két-három évben, hogy egy átlagos tibeti év megegyezik a szoláris év .
A tibeti újév ünnep Losar (lo-gsar,). A tibeti civil éve kezdődik az első napján az első Hor hónapban. Során a Yar-tüdő-dinasztia a tibeti évben kezdődött nyáron. Szerint évkönyvek évben kezdődik, a harmadik Hor hónapban. Sok különböző hagyományai Tibetben kijavítani az év elején.
Tartalom [hide]
1 év
1,1 éves bíboros számok
2 hónap
3 nap
4 története
5 Megjegyzések
6 Elsődleges források
7 Másodlagos források
8 Külső hivatkozások
[ szerkesztés ]év
Voltak különböző hagyományai elnevezési év (lo,) Tibetben. Ideje alatt a Yar-tüdő-dinasztia éve nevezték a 12 állat a kínai állatöv. A 12. századtól kezdve, akkor tartsa be a használati két hatvan éves ciklusok. A 60 éves ciklus néven ismert Bṛhaspati (vagy Vṛhaspati) ciklus során, először be Tibetbe az indiai buddhista a neve Chandra Nath és Chilu Pandit Tibet 1025-CE. [1] Az első ciklus a rab- Byung ciklusban. Az első évben az első rab-Byung ciklus kezdődött 1027. Ez a ciklus fogadták el Indiából. A második ciklus származott Kínából, és hívták a kábítószer-cu skor. Az első évben az első kábítószer-cu skor ciklus kezdődött, 1024. A ciklusok számolták az ordinális számok, de az év a ciklus soha nem számít, de említett speciális nevek. A szerkezet a kábítószer-cu skor a következő volt:
Minden évben jár egy állat és egy elemet , hasonlóan a kínai állatöv . Az állatok a következő sorrendben:
Mezei nyúl Sárkány Kígyó Ló Juh Emberszabású majom Madár Kutya Disznó Egér Bika Tigris
Elemeket a következő sorrendben:
Tűz Föld Vas Víz Faipari
Minden elem társul két egymást követő évben első helyen a férfi aspektusa, majd a női szempont. Például egy férfi Föld-Sárkány éve követi a női Föld-Kígyó évet, akkor egy férfi Vas-ló évben. A szex lehet hagyni, mert lehet következtetni az állat.
Az elem-állat megnevezések ismétlődő ciklusokban 60 év (a hatvanas ciklus ), kezdve a (férfi) Fa-Mouse évben. Ezek a nagy ciklusok vannak számlálva, az első ciklus megkezdése, 1024. Ezért, 2005 nagyjából megfelel a (női) Fa-Bird évében a 17. ciklus. Az első évben a hatvan éves ciklusban indiai származású (1027) az úgynevezett Rab-Byung (ugyanaz a neve, mint a megnevezése a ciklus), és megfelel a (női) tűz-nyúl év.
Év (Gergely) Év szerint rab Byung Wylie Elem Állati Szex
2008 Rab Byung 17 lo 22 sa mo glang Föld Egér férfi
2009 Rab Byung 17 lo 23 sa fényké khyi Föld Tehén nő
2010 Rab Byung 17 lo 24 lcags fényké szarvas Vas Tigris férfi
2011 Rab Byung 17 lo 25 lcags mo yo Vas Mezei nyúl nő
2012 Rab Byung 17 lo 26 chu fényké "Brug Víz Sárkány férfi
2013 Rab Byung 17 lo 27 chu mo sbrul Víz Kígyó nő
2014 Rab Byung 17 lo 28 Shing fényké RTA Faipari Ló férfi
2015 Rab Byung 17 lo 29 Shing mo lug Faipari Juh nő
[ szerkesztés ]Évek és kardinális számok
Három viszonylag modern jelöléseit kardinális számok használják a tibeti évre.
A tibeti bankjegyeket első felétől a 20. század bíboros szám látható, az 1. évben a 225 AD, ami utalás a 28. király Tibet , Thothori Nyantsen . Egy évvel 1659 azt jelenti, 1659 év telt el megalakulása után a tibeti monarchia és az évet adja meg a 1659 + 255-1 = 1913. Bevezetése ebben az évben jelölést kétségkívül kapcsolatos kikiáltása Tibet függetlenségét a 13. Dalai Láma 1912-ben.
Második felétől a 20. század egy évet jelölést is használják, ahol az év, például, 2009 egybeesik a tibeti éve 2136. Ez a viszonylag modern évben jelölés nevezik Bot Gyalo (BOI rgyal lo). Ebben a korszakban az első évben 127 BC, utalva ebben az esetben az első király Tibet Nyatri Tsenpo .
A tibeti naptár második felében a 20. század és a tibeti pénzérmék bíboros évre számok találhatók a megjelölésével Rab lo, ahol az első évben egybeesik az első évben a Rab Byung-ciklus, amely 1027. Rab lo 928 Például, az az év 1954 a nyugati Gergely-naptár .
Év (Gergely) Korszak
127 BC Korszak
255 AD Korszak
1027 AD
Kb. február / március 2009 2136 1755 983
Kb. február / március 2010 2137 1756 984
Kb. február / március 2011 2138 1757 985
Kb. február / március 2012 2139 1758 986
[ szerkesztés ]hónap
Ideje alatt a tibeti Yar-tüdő-dinasztia (7. - 9. század) tibeti hónap (zla-ba,) neveztek szerint a négy évszak:
Első tavaszi hónap (dpyid-zla ra-ba), közepes tavaszi hónap (dpyid-zla "bring-po), tavaly tavasszal hónapban (dpyid-zla mtha'-Chung),
első nyári hónap (dbyar-zla-zla ra-ba), középső nyári hónapban (dbyar-zla "bring-po), tavaly nyáron hó (dbyar-zla mtha'-Chung),
első őszi hónap (Ston-zla ra-ba), közepes őszi hónap (Ston-zla "bring-po), utolsó őszi hónapban (Ston-zla mtha'-Chung),
első téli hónap (dgun-zla ra-ba), közepes téli hónap (dgun-zla "bring-po), és az utolsó téli hónap (dgun-zla mtha'-chung).
A 12. századtól kezdve minden hónapban nevezték a 12 állat a kínai állatöv:
szarvas (Tiger), yo (nyúl), "Brug (sárkány), sbrul (kígyó), RTA (ló), fülből (juh),
spre'u (majom), bya (madár), khyi (kutya), phag (sertés), byi (egér) és glang (ökör).
Bevezetésével a naptár Kalacakratantra második felében a 11. században, hónapokban is nevezték via Hold kúriák, amelyen belül, durván szólva, a telihold került sor minden hónapban:
mchu, dbo, nag, sa-ga, snron, chu-stod, gro-bzhin, khrums, tha-Skar, smin-szer, MgO és rgyal.
Második felében a 13. században a híres uralkodó chos-rgyal "Phags-pa vezette be a rendszert számítva a hónap sorrendi szám, az úgynevezett Hor (= mongol)-hó:
1. Hor hónap (hor-zla Dang-po)
2. Hor hónap (hor-zla gnyis-pa)
3. Hor hónap (hor-zla gsum-pa)
4. Hor hónap (hor-zla bzhi-pa)
5. Hor hónap (hor-zla lnga-pa)
6. Hor hónap (hor-zla kábítószer-pa)
7. Hor hónap (hor-zla bdun-pa)
8. Hor hónap (hor-zla brgyad-pa)
9. Hor hónap (hor-zla dgu-pa)
10. Hor hónap (hor-zla BCU-pa)
11. Hor hónap (hor-zla BCU-gcig-pa)
12. Hor hónap (hor-zla BCU-gnyis-pa)
Mindezek rendszerek számláló vagy elnevezési hónapban használtak fel a modern időkben.
[ szerkesztés ]Napok
Három különböző típusú nap (zhag), a khyim-zhag a tshes-zhag és nyin-zhag.
Az első két nap csillagászati nap. A szükséges idő az átlagos napot áthalad az egyik a tizenkét hagyományos jelei az állatöv (tizenkét khyim) nevezzük khyim-zla (szoláris hónap). Egy thirtieth egy nap hónap (khyim-zla) az egyik khyim-zhag, ami nevezhető állatövi nap, mert nincs azonos neve a nyugati terminológia.
Az idő szükséges a hold, hogy megnyúlt 12 fokos a nap, és minden 12 fokos utána egy tithi (tshes-zhag, Hold nap). A hossza az ilyen Hold-nappal jelentősen eltérnek miatt eltérések a mozgás a Hold és a V
Harminc napon belül Hold alkotnak Hold vagy synodic hónap (tshes-zla), az időszak újhold új hold. Ez egyenlő a szükséges idő a hold megfeszülni 360 fok a nap (V a nap). A természetes nap (nyin-zhag) határozza meg tibetiek, mint az időszak hajnaltól hajnalig. Szigorúan véve, a következő hónapokban megjelenő egy tibeti almanach, melyet az általunk tibeti naptári hónap, nem ugyanaz, mint a Hold vagy a synodic hónap (tshes-zla), amely kezdődik és ér véget a nap bármely szakában. A tibeti, nincs külön kifejezés egy naptári hónap, amely egész nap. Ezek a naptári hónap csak ún zla-ba (hónap).
A tibeti naptári hónap általában kezdődik a hét napos vagy természetes nap (GZA "vagy nyin-zhag), amelyben az első tithi (tshes-zhag) véget ér. A tibeti naptári hónap általában végződik a hét napos vagy természetes nap (GZA "vagy nyin-zhag), amelyben a 30. tithi (tshes-zhag) véget ér. Ennek következtében, a tibeti naptári hónap (zla-ba) tartalmaz 29 vagy 30 természetes nap. A sorozat a természeti nap, vagy hét napig, nincs megadva nap, vagy napok előforduló kétszer. De mivel ezekben a napokban is nevezték a kifejezés tshes együtt tőszám, előfordul, hogy bizonyos számok vagy dátumok (a megfelelő tithi) nem fordul elő (Csád), illetve kétszer jelenik meg (lhag). A tithi számítanak 1-30 és előfordulhat, hogy a hétfői a Hold napján az 1. számú (tshes gcig) követi kedden a hold nap száma 3 (tshes gsum). Másrészt, a hétfő a Hold napja az 1. számú (tshes gcig) is követi kedden a Hold napján az 1. számú (tshes gcig). Más szóval, ez elég gyakran megtörténik, hogy bizonyos dátumok nem jelennek meg a tibeti almanach és bizonyos időpontokban történik kétszer. De nem természetes nap vagy hét napon belül előforduló kétszeri vagy amelyek kimaradtak.
A hét napjai (GZA) nevezték el az égitestek .
Nap Tibeti ( Wylie ) Fonetikus átírás Tárgy
Vasárnap (GZA "nyi ma) Sa nyi-ma Nap
Hétfő (GZA "zla ba) Sa da-wa Hold
Kedd (GZA "mig dmar) Sa Mik-mar Mars
Szerda (GZA "lhag pa) Sa Lhak-ba Merkúr
Csütörtök (GZA "phur bu) Sa Phur-bu Jupiter
Péntek (GZA "pa sangs) Sa-Ba énekelt Vénusz
Szombat (GZA "spen pa) Sa-ben ba Szaturnusz
Nyima "Sun", Dawa "Moon" és Lhagpa "Mercury" gyakori személynevek az emberek született vasárnap, hétfő vagy a szerda volt.
[ szerkesztés ]Történelem
Ideje alatt a Yarlung dinasztia a tibeti években nevezték el a 12 állat közös a kínai állatöv. A hónap nevezték szerint a négy évszakban, és az év kezdett nyáron.
A fordítás a buddhista Kalachakratantra második felében a 11. század kezdetét jelezte a teljes változás a naptári Tibetben. Az első fejezet a könyv tartalmaz, többek között egy leírást egy indiai csillagászati naptár és leírások a számítások meghatározása hossza az öt bolygó és a Nap és a Hold fogyatkozás.
Szerint a buddhista hagyomány, az eredeti tanítását a Kalacakra tanította Buddha maga. Mégis tartott több mint kétszáz évvel, amíg a Kalacakra naptár hivatalosan is bevezették a hivatalos tibeti naptár szerint az uralkodó Chos-rgyal "Phags-pa második felében a 13. században. Bár ez a naptár változott többször során a későbbi évszázadok, hogy megőrizte eredeti jellegét, mint a Luni-szoláris naptár indiai származású.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése