2011. augusztus 27., szombat

Amitabha Buddha

Rendelkezik a felsőbbrendűség harminckét jelével és a nyolcvan tökéletességgel, fején cugtorral, talpain dharma kerékkel, és az egyéb tiszteletre méltó jellel. Egy arca van, két keze meditációs tartásban koldulócsészét tart, öltözete a három dharma ruhadarab.

Ezerszirmú lótuszban, holdkorongon ül vadzsra helyzetben, háta mögött bodhifa. Együtt érző szemeivel már messziről észrevesz engem. Jobbján Avalokitesvara bodhiszattva, fehér színű, bal kezében fehér lótuszt tart, balján Vadzsrapáni bodhiszattva, kék színű, bal kezében egy vadzsrával jelölt lótuszt tart. A menedékadás mudrájában van mindkettőjük jobb keze, felém nyújtva. Ez a három fő istenség olyan ragyogással jelenik meg, mint a Szuméru hegy, tornyosulva, mozdíthatatlanul és elpusztíthatatlanul. Körülöttük millió és milliárd szerzetes bodhiszattva, mind arany arcszínnel, a jelekkel és a tökéletességekkel díszítve, ragyogó sárga színű dharma ruhában. 

Az Amitájusz név két szanszkrit szó összetétele, az amitá-é, ami annyit jelent végtelen, határtalan és az Ájusz-é vagy Áju-é, ami életet jelöl. Általában a mahajána szútrákban a buddhista szent iratokban Amitabha és Amitájusz neve teljesen felcserélhető, azonban ez csak az abszolút lényegükre vonatkozik. Relatív szinten azonban amitabha nirmanakája formában szerzetesi öltözetben van ábrázolva koldulócsészével meditációs kiegyenlítő tartásban, Amitájusz viszont mint az ő aktív megnyilvánulása szambhogakája minőségben ábrázolt. Tele van ékszerekkel, bölcsességkoronával, selyemsálakkal melyek mind a relatív sziddhiket (a természetes állapotból fakadó spontán képességeket) jelölik. A testszíne élénkvörös, mint a vér vagy, ahogy az iratokban közlik, mint egy rubinhegy ezer nap fényében fürdőzve, termete erős zömök, hiszen telve van fiatalos élet energiával. A vörös szín abszolút szempontból ennek az aspektusnak az Amitabhához azaz a lótusz családhoz való tartozását jelöli, akárcsak a vörös HRIH szótag, amiből születik. Viszont relatív szinten a vörös színe az energetikusságát az energiákkal való teltségét és energiákat bevonzó képességét mutatja. Lábai vadzsra ülésben vannak keresztbetéve, ami azt szimbolizálja, hogy a szamszára a szenvedés létállapota és a nirvána a megszabadulás létállapota számára nem két különböző dolog, hanem összefonódnak, mert ugyanúgy illúziók, mint bármi, aminek párja van még és kettősségre alapul. A kezei egymásra fektetve összeérnek, jelzik, hogy a férfi oldal és a női oldal (két agyfélteke) egyensúlyban van. Tenyereiben a hosszú élet és egészség nektárjával teli ce bum vagy amrita kalasha hosszú élet vázát tartja. Néha azonban belehelyezik a hosszú élet szimbólumát is az örökzöld Ashoka fát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése