2011. augusztus 5., péntek

...Egy Kis Mhakála

 
A Mahakálák általában két holtesten állnak, amely a negativitások halálát, a negatív minták teljes kiirtását jelképezi, ahogy a halott test sem éled már föl. Nagyon fontos tudni, hogy mit jelképeznek a Mahakálák, mert sokszor a gonosz szellemlényekhez vagy a Halál Urához való ragaszkodásnak gondolják, kik készek felfalni vagy megtámadni. A sok jelképet nehéz megértenünk, de a felébredett együttérzés a Mahakálák lényegi tulajdonsága. Ő sosem árt a lényeknek, hanem a megvilágosodott tudata folyamatos játékával az érző lények hasznára van. A fő Mahakálák alaja a különböző hagyományvonalakban változó. Itt van például a hatalmas szájjal rendelkező Kétkarú Bernagcsen Mahakála a karma-kagyü hagyományban, a Négykarú Mahakála a drikung-kagyü hagyományban, a Hatkarú Mahakála a sangpa-kagyü és a gelug hagyományokban, a Kétkarú Pandzsaratha Mahakála a szakja hagyományban. A nyingma hagyományban Mahakála Maning nem számít fő védelmezőnek, mert ott Ekadzsati a fő védelmező. Habár a Mahakálák lényege a felébredett együttérzés, mindegyik Mahakála nem Csenrézi haragos megnyilvánulása, mint ahogy általában tanítják. A Hatkarú Mahakála Csenrézi megnyilvánulása, a Négykarú Mahakála Csakraszamvara (tib. Korlo Demcsog) megnyilvánulása, és a Kétkarú Bernágcsen Mahakála Szamantabhadra megnyilvánulása, és ő főleg a Karmapák védelmezője volt, és így vált hagyományuk védelmezőjévé is. A Kétkaru Pandzsratha Mahakála Mandzsusri megnyilvánulása, és pálcát tart melyel Mahakálák tömegét árasztja ki.

A szanszkrit Mahakála név jelentése Nagy Idő vagy Nagy Sötétség, és Sivára is utal, a hindu istenségre. akinek tandava tánca fentartja, de ugyanakkor lerombolja a megnyilvánuló világegyetemet, és aki kapcsolódik az Időhöz.

Csadrukpa (Hatkarú) Mahakála eredete

A vörös Amitábha Buddha az együttérzése folytán megjelent Avalokitesvara (Csenrézi) alakjában, aki fogadalmat tett, hogy az összes többi lény után, a létforgatag kiürülte után fog megvilágosodni. Csenrézi, fogadalma beteljesítéséért az Amitábha áldása segítségével tizenegy fejű és ezer karú alakot öltött. Igy sem volt azonban képes minden lényen segítenei. Ezért, bizonyos fontolgatás után, ijesztő alakot öltött, hogy "legyőzze a sötét kor elferdűlt lényeit". Azt is látta, hogy még a dharmagyakorlók sem képesek sok estben megszabadulni a bardóban, a két élet közötti köztes létben, ahol ijesztő lények vannak, és így nagy a félelem, és gondolta, hogy ijesztő alakjában ott is meg tudja védeni őket. Arra is gondolt, hogy ebben a sötét korban szegénység és nélkülözés van, egymás után jön egyik szenvedés a másik után, és haragos alakjában ellenszerül tud szolgálni a szenvedésükre, ha védelemre van szükségük, ezt óhajtják, egyszerűen csak találkoznak vele. Ekkor az összes Tiszta Földön hat földrengés volt, és Amitábha és a tíz irány összes buddhája mondta:

"Család gyermeke, nagyon jó, hogy így döntöttél. Maghatalmazásod van az összes bölcsesség dákinitől. Erősebb vagy, mint az ijesztő Jama, a Halál Ura. A hegyi szellemek, jaksák, ördögök és démonnők a hírnökeid. Megtestesíted a három idő összes buddhája testének, beszédének, tudatának, kvalitásának és aktivitásának nagy haragos meghatalmazását."

Mahakála bodhiszattva azóta az összes buddhamezőn a dharma védelmezője.

Bernagcsen Mahakála

Kublaj Kán, miután követte Mungát, a buddhista testvérét az uralkodásban, félve Második Karmapa Karma Paksi hatásától, a kínai birodalmi palotába záratta, és szakállánál fogva felakasztatta. A kán először harmincezer katonát küldött Karma Paksi ellen, de a Karmapa a kétujjas mudrájával mozdulatlanná dermesztette a sereget, azonban együttérzéséből kifolyólag szabadon engedte őket, hagyva, hogy elfogják. Ruhákba bugyolálták, és megpróbálták megkötözni, azonban Karmapa teste olyan volt, mint a szivárvány: mindenféle szilárdság nélküli, így a feladatot lehetetlen volt teljesíteni. Ezek után arra kényszerítették, hogy mérget igyon, de ennek sem volt semmi hatása, sőt, Karmapa testéből vakító fénysugarak kezdtek áradni, mire a katonák nagyon megijedtek. Felvitték Karmapát egy magas hegyre, és lelökték onnan, azonban Karmapa lelebegett egy tóra megérkezve, melynek felszínén úgy siklott tovább, mint egy kacsa. Megpróbálták elégetni: két tanítványával együtt; lángoló tűzbe dobták, mire víz fakadt testéből, és hamarosan eloltotta a tüzet.

Karma Paksit amikor a szakállánál fogva fel akarták akasztani, ő hívta Bernágcsen Mahakálát, de a "Nagy Fekete Köpeny" (ezt jelenti Bernágcsen) kissé késlekedett, és így az ítéletet végrehajtották. Bernágcsen megjelenve késével repedést hasított a palota falára, melyen Karma Paksi és Bernágcsen Mahakála távoztak. Az egyik változat szerint a Karmapa felpofozta Bernágcsent a késlekedése miatt, hogy feldagadt az arca. A Karmapák azóta nem viselnek szakált.



                          Hatkarú Vadzsra Mahakala
                          Shadbudzsa Mahakala
                          (Csagdruk Nagpo Csenpo)
Hatkarú Vadzsra Mahakala
Avalokitéshvara egyik fő haragvó megjelenése a hatkarú fekete Mahakala. Testszíne vagy fekete vagy sötétkék. A hatalom jeleivel ékes, lángoló haj, szemöldök, bajusz, szájszeglet, középszakáll, körszakáll. Öt koponya korona dísziti fejét és egy fél vadzsra, ami jelzi a megjelenés vadzsra Akshobya család beli eredetét. Nyolc kígyóékszert visel a nyolc nagy Nága uralma jeleként (kígyó nyaklánc, hajába csavart kígyó, hat kígyókarlánc, és kettő kígyó bokalánc. Bodhiszattva ékszerei Csenrézi nemes együttérző minőségét jelzik. Ötven levágott és bélrefűzött emberfejfüzére ötven különböző arcmimikával az ötven fajta zavaró érzelem uralását mutatja. Lenyúzott tigrisbőrből készült ágyékkötője a megzabolázott szenvedélyek szimbóluma. Hat keze közül a szíve előtt lévő felső jobb kezében kartrika ego metsző (démonok életvénáinak elvágására)vágókést, alsó bal kezében meg ego vérrel (démonok vérével) teli koponyacsészét tart. Fennmaradó négy kitárt karja közül a felső jobb kezében a lényeket a szamszárából kimentő koponyamalát pörget, míg alsó jobb kezében a Dakinikat segítségül hívó és uraló koponyadobot forgat. Bal felső kezében a három létbirodalmat uraló és a három tudati mérget szétszabdaló trishula (háromágú szigony) végű khatvanga rudat lóbál. Alsó bal kezében vadzsra lasszót lenget amivel elkapja a démonokat és a dharmához (Buddha tan) kötözi őket. Jobb lába hajlítva bal nyújtva, így áll Ganésán vagy Vinayakán ami a legfinobb szinten megnyilvánuló egot szimbolizálja. Alatta tüzes napkorong ami a sötétben gyújtott lánghoz hasonlóan minden negatív erőt eloszlat. A szivárvány lótusz meg a tiszta vízió eredendő tisztaságát mutatja. Mahakala körül a legmagasabb bölcsesség lángoló erőtere lobog.
Hatkarú Vadzsra Mahakala


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése