2011. szeptember 8., csütörtök

hogyan szabadítható fel a bölcsesség

a régi Tibeti emberek semmiben nem különböztek a ma emberétől: nekik is voltak gondjaik, kétségeik és félelmeik. csak hogy manapság a modern élettel járó nyomás miatt- ingázás,munkahelyi stressz, bűnözés, munkanélküliség és számtalan egyéb napi probléma - nem látjuk, miként orvosolhatnánk gondjainkat. a megoldás kulcsa: a probléma gyökerének a megismerése.
ezt a Tibeti Bön és a Buddhista hagyományok tárták fel, és"a nyolc anyagi hajtóerő"-nek nevezték el; e hajtóerők érzelmeink jellegét, természetét írják le. mentális építőköveknek is tekinthetjük őket. törekvéseit látják el alapanyaggal, és életünk eseményeire, a környezetünkben megforduló személyekre adott válaszreakcióinkat befolyásolják. tételesen a következőről van szó: veszteség, szégyen, bűntudat és szenvedés; valamint eredmények, hírnév, elismerés és boldogság. akár negatívak (az első négy) , akár pozitívak (a második csoport) legyenek is, óriási hatást gyakorolnak életünkre. gyermek korunk óta szívjuk magunkba eleminket, és mindennapi életünk valóságának meghatározására használjuk őket. gyakran zavart okoznak fejünkben, és ara kényszerítenek minket, hogy folytonosan keressük azt, amit boldogságnak hiszünk, vagy fordítva: hogy elkerüljük a boldogtalanságot. elég, ha belepillantasz saját életedbe vagy valaki máséba, és látni fogod mindnyájan ki vagyunk téve hatásuknak.
e megbéklyózottság eredményei előre nem láthatóak, és az esetek többségében általunk nem befolyásolhatóak. a bölcsesség akkor lép színre, amikor észre vesszük, hogy a nyolc hatóerő haragból, esztelen sóvárgásból és mohóságból születik. ezek alkotásra és rombolásra kényszerítik az embert. nem baj, ha vágyunk valamire, beszélünk róla, vagy helybenhagyjuk, de ha folyton ugyanazt hajszoljuk, kárt okozhatunk másoknak, és szégyen tárgyává alacsonyítjuk magunkat. például egy jó állást a vele járó hatalomért és pénzért fogadunk el, nem azért, mert valóban szeretjük csinálni; ha valakivel nem azért tartunk fent kapcsolatot, mert szívből szeretjük és együttérzünk vele, hanem mert sütkérezni akarunk a kapcsolattal járó biztonságos fényben.
ha bölcsen akarunk cselekedni, akkor elvágjuk az anyagi hajtóerőhöz láncoló köteléket, legyenek azok negatívak vagy pozitívak, hogy ne azok határozzák meg életünket. csak így válhatunk igazán szabaddá.
ahhoz, hogy ezt megtehessük, bírálat nélkül meg kell tanulnunk elfogadni személyiségünk sötét és világos oldalát, és meg kell értenünk, hogy mind a boldogság, mind pedig a boldogtalanság jó. érdemes elgondolkodnunk azon, hogy köszönet jár a jó időkért, és a rosszakért is.
az igazi bölcsesség szabadságot teremt magának. ha megérted az energiát, amellyel a nyolc hajtóerő olyan ügyesen bánik,akkor befolyásolhatjuk és hatástalaníthatjuk. képessé válsz arra, hogy megfelelően, szakértő módjára használd fel energiád, gondolataid és cselekedeteid.
ha megszabadulsz félelmeidtől, sokkal türelmesebb és könyörületesebb leszel. úgy találod majd, hogy életed természetes úton javul, és magához engedi a jó szerencsét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése