Tibeti egyházi író, a tibeti buddhizmus reformátora a Gelug (Dge-Lugs azaz sárga sapkás) iskola, a Tibetben és Mongóliában századunkban is uralkodó lámaista irányzat alapítója.
több száz kisebb-nagyobb műve a buddhista vallási irodalom legolvasottabb művei közé tartozik.
Congapa tanításai alapján a Gelug hagyomány két sajátos karakterisztikuma: a SZUTRA és a TANTRA egysége , VINAJA (szerzetesi rendszabály)nyomatékosítása.
világi felszentelését (skrt: Upasaka) és a Kunga Nyingpo (Kun-dga’ Snying-po) nevet három évesen kapta a 4. karmapától,Rolpe Dordzsetől (Rol-pa’i Rdo-rje). Hét évesen kapta meg a novíciusi felszentelést (skrt.: Sramanera, tib.:Gecül) és a Lobszang Drakpa nevet(Blo-bzang Grags-pa) Csödzse Dhondup Rincsentől (Wylie: Chos-rje Don-‘grub Rin-chen). Neki köszönheti, hogy ilyen fiatalon megkaphatta a tibeti buddhizmus három fő haragvó istenségének, Héruka Csakraszamvarának, Hévadzsrának és Jamántakának a beavatásait, és hogy képes volt nagy számú szútra, többek között a Mandzsusrí-náma-szamgítí recitálására. Kiváló ismerője lett a továbbá a Vinajának, a viselkedési szabálygyűjteménynek, valamint később Naropa hat jógájának, a Kálacsakra Tantrának és a nagyhírűMahámudra gyakorlatnak. 24 évesen kapta meg Congkapa a teljes szerzetesi felszentelést (szanszkrit: Bhikshu, tibeti: Gelong) a szakja hagyományból. A tudást keresve Congkapa rengeteget utazott, és az akkor létező összes hagyomány több mint száz tanítójától tanulta a tan minden területét, hozzávéve a Dzogcsent is. Tanulmányai mellett hosszas meditációs elvonulásokat tartott. Ismert arról, hogy milliónyi leborulást, mandalafelajánlást és egyéb megtisztulási gyakorlatot végzett. Congkhapának gyakran voltak látomásai meditációs istenségekről, különösen Mandzsusríról, akivel az Írások nehéz pontjainak tisztázásáról közvetlenül tudott kommunikálni.
Kiterjedt ismeretekkel rendelkező tudósként és gyakorlóként nagyon hatékony tanítója volt a tibeti buddhizmusnak, ezért a többi mester és tanítványai között kiemelkedő helyet foglalt el. Tanítói közül sok maga is tanítványává vált, mint Rendawa, Umapa, a nyingma Lhodrak Láma is, akik tisztelték és tanították egymást. Erőteljes befolyása, együttérzése és bölcsessége miatt második Buddhának tekintették.
Öröksége
Congkapa a Kadampa (Bka’-gdams-pa) alapjaira építve, a Vinaja és a tudós tevékenység hangsúlyozásával kívánta megalapítani a gelug (Dge-lugs-pa) rendet. Szakja (Sa-skya), Kadam ésDrikung Kagyü kolostorokban tanult, szedte össze tudását és kapott számos beavatást, és a tibeti buddhizmus egyik legnagyobb tekintélye volt a korban. Úgy tartják, hogy Sákjamuni Buddha beszélt a Mandzsusrí gyökértantrájának egy rövid versében arról, hogy Mandzsusrí Bodhiszattva formájában el fog jönni.
"Miután elmegyek,
És tiszta tanításom már nem létezik,
Átlagos formában fogsz megjelenni,
Egy Buddha cselekedeteit téve,
És létrehozod az Örömteli Országot, a Nagy Védelmezőt
A Hó Birodalmában."
Jóllehet Congkapa hatvan évesen, 1419-ben elhunyt, de az összegyűjtött tanítások 18 kötetét - legnagyobb mennyiségben a Guhjaszamádzsa Tantráról - hagyta hátra. E tizennyolc kötet több száz címet tartalmaz a buddhista tanítás minden aspektusához, és magyarázatokkal szolgál a Szútrajánaés a Vadzsrajána tanítások legnehezebb témáihoz.
Közülük a legjelentősebbek:
- Lam-rim chen-mo (Az ösvény fokozatainak terjedelmes magyarázata)
- Sngag-rim chen-mo (A tantrák terjedelmes magyarázata)
- Drang-nges legs-bshad snying-po (A magyarázó és állító tanítások ékesszólásának esszenciája)
- rTen-'brel bstod-pa (Az oksági láncolat dicsőítése)
- gSang-'dus rim-lnga gsal-sgron (A Guhjaszamádzsa öt fokozatának megvilágítása)
- gSer-phreng (Az aranyfüzér)
Ezek az iratok a Gelugpa hagyomány tanulmányozásának alapvető forrásai. Congkhapának ezen és további tanításai a modern korig érvényesek maradtak, és védelemként szolgálnak a Mahájána és aVadzsrajána buddhizmus félremagyarázásával szemben.
A 14. dalai láma Congkapa munkáinak hitelességét a Buddhapalita művében található jelentéssel egybevágónak nevezte. Congkapa munkáit mélységesként és a hagyományhoz hűként dicsérik, mint ami az átadott tanítások veleje és lényegi tisztázása, ami lényegében a változatlan igazság összefoglalását célozza. [1]
Congkapa alapította meg a Ganden kolostort 1409-ben, ami fő tartózkodási helye is lett. Számos tanítványa volt, akik között a legkiemelkedőbb Gyalcab Dharma Rincsen (1364-1431), Khedrup Gelek Pelzang (1385-1438), Togden Dzsampal Gyaco, Dzsamjang Csodzse, Dzsamcsenpa Sherap Szenge and Gyalwa Gendün Drup, az első dalai láma (1391-1474). Halála után Congkapa tanításait a Gyalcab Dharma Rinpcsen és Khedrub Gelek Pelszang őrizte. Ezután leszármazását a Ganden Tripak, a Ganden kolostor apátjai tartották. A jelenlegi a 101. Ganden Tripa, Khenszur Lungri Namgyal. AGanden kolostor Congkapa általi megalapítását követően Dzsamjang Csödzse megalapította aDrepung kolostort, Csödzse Shakja Jese a Szera kolostort, és az 1. Dalai Láma, Gyalwa Gendün Drup a Tashi Lhunpo kolostort. Tibet, de Kína és Mongólia területén is sok gelug kolostort építettek.
A Sárgasapkás (Gelugpa) hagyomány sok leszármazás-tartója között található Gyalwa Rinpocse (közismertebben a Dalai Láma), a Pancsen Láma, Csagkja Dordzse Csang, Ngacsen Köncsok Gyalcen, Kjishö Tulku Tenzin Thrinly, Dzsamjang Sepa, Phurcsok Dzsampa Rinpocse, Dzsamjang Dewe Dordzse, Takphu Rinpocse, Khacsen Jeshe Gyalcen stb. egymást követő reinkarnációi.
Congkapa a megalapítója az évente megrendezett tibeti Nagy Imafesztiválnak, a Monlamnak (Smon-lam chen-mo). Tízezer szerzetesnek tettek szolgálatokat ezen alkalommal. A Nagy Imafesztivált Négy Nagy Tettének egyikeként tartják számon. Sákjamuni Buddha csodás cselekedeteit ünneplik ekkor.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése